SVENTAB dyker vid Getingmidjans nya bro över Norrström

SVENTAB arbetar med nya bron vid Getingmidjan

Under semestermånaden har det tekniskt komplicerade arbetet med installation av nya bron över Norrström genomförts. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton. Brodelarna lyftes på plats med hjälp av pråmar och kran från vattnet och inpassningen sker med millimeterprecision. Den 17 aug öppnade Getingmidjan  igen och då fick hela järnvägssträckan ny teknisk livslängd på över 80 år.

SVENTAB har arbetat under Implenia med dykeri- och fartygsarbeten.

Mer finns att läsa på  Stockholm stad hemsida:

Getingmidjan 2020

samt film här på Trafikverkets hemsida:
Trafikverket Getingmidjan

 

När?
Sommaren 2020

Resurser:
Sventab dyklag, fartyg och pråmar med besättning

Frog Taurus m.fl

SSE/FMS arbetar med Hisingsbron i Göteborg

Svensk Sjöentreprenad har fraktat och levererat Hisingsbron

Svensk Sjöentreprenad / Frog Marin Service fick förtroendet att på Göta Älv frakta och leverera pylonerna (grekiska stor port) och nya Hisingsbrons hjärta.

De 4 pylonerna monterades i slutet av juli och kommer bli en rejäl del av det kommande landmärket. De väger 130 ton styck och kräver en enorm precision när de ska monteras. Felmarginalerna är på millimeternivå så det är en stor utmaning säger Susanne Wiberg som är projektledare på trafikkontoret.

Se länk till SVT:
Forsta pylonen till Hisingsbron monteras

Se också länk till Göteborg stad hemsida:
Hisingsbron/nyheter/historisk-milstolpe–hisingsbrons-lyftspann-pa-plats/

Lyftspannet som är den sista delen som ska länka samman nya Hisingsbron fraktades på en stor pråm som SSE/FMS bogserade in under Götaälvbron. Det var trångt men våra duktiga befälhavare och sjömän tog det lugnt och kontrollerat och  löste uppgiften galant. Lyftspannet ligger nu vid kajen vid Gullbergsstrand och förbereds inför montering som är planerad till slutet av augusti.

Se länk till SVT:
Hisingsbron hjärta fraktas av SSE

Vi tackar Trafikkontoret och Skanska för gott samarbete och ser fram mot fler spännande projekt tillsammans 🙂

När?
Juni  – Aug 2020

Resurser:
Befälhavare och sjömän på flera flytetyg
Sound Horizon Multicat
Frog Cygnus

SSE arbetar åt CMP med erosionsskydd

Svensk Sjöentreprenad fick förtroende av CMP att bygga ett erosionsskydd i Malmö hamn vid kaj 701 och 702.

SSE har först sjömätt botten, därefter muddrat ur botten och slutligen byggt ett kraftigt erosionsskydd som ska motstå havets och fartygens krafter att förändra botten. Finnlines stora propellers har stora krafter som påverkar bottenförhållanden.

Vi har haft flera fartyg och dyklag på plats och anlitat Skanska som underentreprenör att bygga armeringskorgar som sänkts ner och förankrats på botten.
Slutbesiktning är nyss genomfört med utmärkt resultat!

På bilderna syns Muddringsavdelningens resurser samt Sound Prospector som är plattform för betongbilar under gjutning. Vår ledning har bestått av Projektledare Daniel P och vår gjutansvarige Jan S.

Vi tackar Copenhagen Malmo Port  (CMP) för gott samarbete och ser fram mot fler spännande projekt tillsammans 🙂

När?
Aug  2019 – Juni 2020

Resurser:
Flera dyklag med anläggningsdykare
Flytetyg
Sound Surveyor sjömätningsfartyg
Sound Horizon Multicat
Sound Prospector Jack-Up
Sound Castor Bogserbåt
Sjögrip muddringsfartyg
Frida arbetsfartyg

SVENTAB uppmärksammas av de boende i Stockholm

SVENTAB håller rent i Mälaren och Saltsjön.

Detta svaret fick krönikören för “bättre stadsdel” då vi fick ett mejl med frågor varför vårt fartyg Catolga i blå färg regelbundet lade till vid Sjövikskajen.

Ulf Johansson som är ansvarig för vår verksamhet i Stockholm ringde upp och förklarade att bland Sventabs uppdrag åt Stockholms hamn ingår att plocka upp skräp i Mälaren och Saltsjön. Vi tar hand om grenar, trästockar, fendrar och annat skräp som har hamnat i vattnet. Sånt som inte bör driva iland och kan vara av fara för båtlivet.

Fler flytetyg från SSE och SVENTAB (som nyligen förvärvat Pampas marinentreprenad) finns här på vår hemsida:
SSE och SVENTAB hemsida

Mer finns att läsa på  hemsidan bättre stadsdel:

Bättre stadsdel

Vi tackar Stockholms hamn och de boende i Stockholm för gott samarbete och ser fram mot fler spännande projekt tillsammans 🙂

När?
Hela året

Resurser:
Sventab fartyg med besättning

Catolga
Frog Taurus m.fl

SSE har byggt nya bryggor i Torekov åt Båstads kommun

Svensk Sjöentreprenad fick förtroende av Båstads kommun att riva de två befintliga badbryggorna och ersätta med två nya.
SSE har även byggt ett tillgänglighetsanpassad bad längs hamnens östra pir.
Bryggorna har byggts i betong för att kunna stå emot de krafter som följer av stormar och höga havsnivåer.
Slutbesiktning är nyss genomfört med utmärkt resultat!

På bilderna syns SSE personal och maskiner i arbete.
Vår ledning har bestått av Projektledare Daniel P och vår Arbetsledare tillika skyddsombud Peter M.

Båstas kommun har detta på sin hemsida:

Bada från de nya bryggorna i Torekov

Vi tackar Båstads kommun för gott samarbete och ser fram mot fler spännande projekt tillsammans 🙂

När?
Aug  2019 – Juni 2020

Resurser:
Anläggningsarbetare
Anläggningsdykare
Grävmaskinister
Snickare

Flytetyg

SSE/FMS har byggt ny fin brygga i Henån

Orust kommun påbörjade under hösten 2019 ombyggnation av piren i Henån.
Den befintliga piren har rivits och ny pålad träkonstruktion har anlagts av Svensk Sjöentreprenad.
SSE/FMS har också reparerat betongpålar och byggt en ny fin brygga i Henån åt Orust kommun.
Slutbesiktning är nyss genomfört med utmärkt resultat!

På bilden syns delar av bryggan samt vår arbetsledare Robert!

När?
Aug  2019 – Juni 2020

Resurser:
Yrkesdykare
Anläggare
Snickare

Flytetyg

Storstömsbron GEOborrning, Danmark

Beskrivning

SSE tillhandahåll arbetsplattform för geotekniska undersökningar inför bygget av en ny bro. Projektet pågick under nov och dec i Danmark.
Kunden fick bra underlag inför fortsatt projektering inför brobyggande.

När?
Vinter 2018

Resurser:
Sound Prospector

Sound Horizon

MarCon gruppen AB förvärvar Pampas Marinentreprenad AB

Pressrelease

MarCon gruppen AB förvärvar genom en inkråmsaffär verksamhet och inventarier från
Pampas Marinentreprenad AB. Tillträdesdagen är 31:a Januari 2020 och efter detta datum
drivs verksamheten vidare genom Stockholms Vattenentreprenader AB (Sventab).

Pampas Marinentreprenad AB:s verksamhet har till största delen bestått i sjöentreprenader,
uthyrning av arbetspontoner, bärgning och bogsering.
Personalen har lång och värdefull kompetens inom affärsområdet sjöentreprenader.

När?
31 jan 2020

Resurser:
Pampas Marinentreprenad AB.

Sjöledning – Intagsledning Borgunda

FMS bygger Sjöledning – Intagsledning i Vättern

Vi arbetar åt NCC och Uponor med denna ledning under sommar och hösten 2019.

Projektledare var Per Hellström. Många medarbetare och underentreprenörer gjorde ett bra jobb med utmärkt resultat!

När?
Juni – Sept 2019

Resurser:

Sound Castor

Flexig

Slafs

Unifloatpontoner

Dyklag i 2 skift

Geoborrning

FMS geoborrar åt Göteborgs hamn

Vi arbetar åt Göteborgs hamn och Norconsult som utför geoborrning i Göteborg.

När?
Aug  2019

Resurser:

Sound Supporter med besättning

Sound Prospector med Barge Master.

Se gärna filmen här

Vi transporterar långa spontplank till Hagastationen i Västlänken

Vi transporterar 24 m långa spontplank

På uppdrag av Fraktservice i Göteborg , transporterar vi 24 meter långa spontplank som används vid bygget av Hagastationen i Västlänken.

Sponten transporteras på specialpontoner, från Fraktservice anläggning på Marieholm via Göta Älv och Vallgraven till Hagastationen, vi använder befintliga vattenvägar och minimerar komplicerade lastbilstransporter genom centrala Göteborg.

När?
Oktober   2019

Resurser:

4 st Carlbergspontoner

Frog Rana

Arbetsbåtar

3 skeppare och sjöarbetare

FMS bogserar pråmar genom Nodre älv till nya ägare

FMS bogserar pråmar genom Nodre älv till nya ägare

FMS bogserar pråmar genom Nodre älv till nya ägare

Se gärna filmen här:  Film FMS bogserar pråmar

När?
Aug  2019

Resurser:

Frog Cygnus med besättning

Frog RANA med besättning

Bistå Cyes muddringsfartyg i Trelleborg

SSE hjälper vår kund från Spanien, Cyes, med dykare och fartyg i Trelleborg

SSE hjälper till med kort varsel, vår dykare undersöker Cyes muddringsfartyg. Dykning sker från SSE multicatfartyg Sound Horizon. En av våra dykare (Roberto) pratar spanska direkt med kunden vilket uppskattas mycket!

När?
Juli  2019

Resurser:
Dyklag med 2 anläggningsdykare och 1 dykledare.
Sound Horizon med besättning

Rengöring av Vattenfallet i Malmö

SSE håller rent och fint i Västra Hamnen i Malmö

SSE hjälper Malmö stad att hålla rent i Malmö stad. Denna gången tvättar vi Vattenfallet i Västra Hamnen rent från alger och påväxt. Skyddsräcke är monterat för säkerhetens skull!

När?
Juli  2019

Resurser:
Arbetslag med dykare i lättdräkt, högtryckstvätt och elverk.

Skrovrengöring i Helsingborg

FMS och Frog Cygnus utför skrovrengöring på SCA OBBALA

En ökad bränsleförbrukning hos ett fartyg kan ofta bero på att skrovet är beväxt. En snabb och effektiv metod att åtgärda detta är att rengöra med hjälp av högtrycksvatten och ROV.

Rengöringen kan normalt utföras vid kaj under fartygets lastning och lossning. Beväxtningen avlägsnas utan att skrovfärgen skadas. Med planerade rengöringsintervaller kan dessutom med fördel miljö- vänliga färger användas.

När?
Juli  2019

Resurser:
Frog Cygnus med besättning och HULL operatörer.

Dykelever provar dykdräkt i Malmö


SSE har dykelever från dykskolan som gör sin praktik, LIA 2.

Sara och Alexander provar underställ och dykdräkt under kvällen och förbereder sig för morgondagen.

När?
April  2019

Resurser:
Dykelever på praktik framför en dykbuss vid Svensk Sjöentreprenad i Malmö.

SVENTAB arbetar med nya Slussen i Stockholm

Status:

I projektet ”Nya Slussen” arbetar Stockholms Vattenentreprenad AB (SVENTAB), ett företag i Marcon gruppen, åt SKANSKA.
Mitt i Stockholm pågår ett av Sveriges största byggen. Kraven på samordning och säkerhet är höga när dykare, kranförare, grundläggare, betongarbetare och många andra yrkesgrupper samsas med hundratusentals stockholmare på väg till jobbet varje dag.

Den förra Slussens grundläggning var väldigt bristfällig, så nu pågår ett omfattande arbete för att göra om och och göra rätt.

Tidningen “Arbetsliv” har nyligen varit på plats och intervjuat några av våra medarbetare.

Länk till tidningen Arbetsliv

Länk till Stockholm Stad, Slussen

När?

2018 –   2024

SVENTAB Resurser:

Arbetsledning
5-6  dyklag med yrkesdykare.

SVENTAB utför arbete på Skeppsholmen åt Statens Fastighetsverk

Status:

I projektet ”Skeppsholmen kajer etapp 2” arbetar Stockholms Vattenentreprenad AB (SVENTAB), ett företag i Marcon gruppen, för Statens Fastighetsverk (SFV) med att bygga nya kajer.
Vår beställare SFV vårdar dagens och skapar framtidens kulturarv. SFV förvaltar cirka 2 300 fastigheter med ungefär 3 000 byggnader i Sverige. Vår arbetsplats Skeppsholmen blev år 1640 en bas för flottans krigsfartyg. Fartygen byggdes på skeppsvarvet som sträckte sig längs södra stranden. Här i området fick de sin utrustning.

Vi är stolta över att arbeta på Skeppsholmen som är del av Kungliga nationalstadsparken, världens första nationalstadspark. Här har vi stött på flera fornlämningar som vi bevarat för eftervärlden.

SVENTAB, med underentreprenör BESAB grundläggning, river den gamla dåliga kajen, vi slår ny spont och pålar samt förankrar stag i berg med injektering.
Vi formsätter, armerar och gjuter samt klär kajen med träkonstruktion av kärnfuru.Vi har duktiga yrkesmän i form av dykare, snickare, betongarbetare, armerare, maskinförare, skeppare, sjöarbetare, svetsare, borrare och anläggare.

Vårt fina trall på kajen är kärnfuru, klicka här för artikel från vår leverantör

När?

April 2018 – September  2019

Resurser:

Projektledning

1-2 dyklag med yrkesdykare

Skeppare och sjöarbetare från SVENTAB

BESAB grundläggning.

FMS utför fartygsdykeri på fartyg i Hallands hamnar

Status:

FMS har utfört IWS (In Water Survey) fartygsundersökning på Malacca Highway i Halmstad hamn.

Vi fick beställning från rederiet och var snabbt på plats med ett specialutbildat dyklag med certifikat godkända för IWS. Dykare var Viktor, dykledare Andreas och dykskötare Måns. Extra resurs var Andreas som är elev på dykskolan. Med sig hade vi också vår specialutbildade IWS hund Siri.

Beställare och fartygets representanter får en bra uppfattning av fartyget genom att titta på film från dykarens hjälmkamera i dyksläpet.

Under projektet genomfördes även en internrevision av MarCon gruppens KMA. Resultatet visar att vi löste uppgiften och följde våra rutiner med en nöjd kund!

När?

April  2019

Resurser:

Bil och dyksläp från FMS

Dyklag från Göteborg specialutbildat på IWS.

SSE har utfört bärgning av fartyget Lizzie i Malmö

Status:

SSE har utfört bärgning av fartyget Lizzie åt Malmö stad.

Vi hade fartyget Filip och ett dyklag på plats. Malmö stad hade beställt mobilkran från Ralling. Lizzie har legat något år under ytan och var kraftig beväxt och tung att bärga. Ena bilden visar en nöjd befälhavare, Peter.

När?

April  2019

Resurser:

Fartyget FILIP

Dyklag från Malmö

SSE dyklag har utfört dykning vid indockning av fartyg

Status:

SSE/FMS dyklag har dykt vid Scandlines färja vid indockning  på Öresunds varvet i Landskrona.

Vi började på barbords sida att kontrollera fartygets läge i förhållande till de 9 klossar som bär upp fartyget då vattnet tappas ur. Därefter fortsatte vi på styrbords sida. Allting såg bra ut och dockningsprocessen kunde fortsätta.

När?

Mars 2019

Resurser:

Dykbuss med 1 st dyklag från SSE i Malmö.

Räddningsövningar med Räddningstjänstens dykare

Status:

Svensk Sjöentreprenad/Frog Marine Service  övar för fjärde gången med fjärde och sista skiftet räddningsdykare undsättning av nödställd dykare tillsammans med Räddningstjänstens dykare i Göteborg, Gårda stationen. Scenariot var att vår anläggningsdykare var medvetslös och vår egen räddningsdykare fick inte upp honom. Vi ringde Räddningstjänsten som kom snabbt och undsatte.

Vi  tackar Räddningstjänsten för bra samövningar och gott samarbete! Skulle en incident inträffa så är vi samövade.

Tack också FMS projektledare Oscar och Klas för ni planerat och genomfört detta med bravur och tack till dyklagen för ni ställt upp!

När?

Mars   2019.

Resurser:

Dyklag från FMS i Göteborg
Räddningstjänstens dykare från Gårda brandstation.

SSE dyklag har utfört inspektion och rengöring av E.ON kylvattenintag

Status:

SSE dyklag har utfört inspektion och rengöring av E.ON kylvattenintag i Malmö.

För ett år sedan var vi här och slamsög från musslor och sediment och nu såg det fortfarande bra ut!

Innan jobbets utförande genomförde vi både säkerhetsutbildning SSG och två interna utbildningar hos E.ON. Vi tackar för bra utbildning som hjälper oss att arbeta säkert!

När?

Mars 2019

Resurser:

Dykbuss med 1 st dyklag från SSE i Malmö med duktiga anläggningsdykare

1 st säkerhetsansvarig arbetsledare från SSE med ESA utbildning.

Marin Service och Muddring av SSE och FMS i Arendal

Status:

I Arendal Projektet har vi bistått med hjälp att flytta pråmar och placera Jackup.

På projektet har vi även kapat pålar till rätt höjd samt muddrat med Sound Neptunus.

Vi tackar  våra beställare Aarsleff och Ncc för gott samarbete!

Länk till film FMS & SSE Arendal

 

När?

Dec 2018- Feb 2019

Resurser:

3st dyklag från FMS i Göteborg med duktiga anläggningsdykare

Fartyget Rana

Mudderverket Sound Neptunus

Pråmarna

Händig

Smidig

3-ben

Räddningsövningar med Räddningstjänstens dykare

Status:

Svensk Sjöentreprenad/Frog Marine Service  övar undsättning av nödställd dykare tillsammans med Räddningstjänstens dykare i Göteborg, Gårda stationen. Scenariot var att vår anläggningsdykare hade fastnat i pålarna och vår egen räddningsdykare fick inte loss honom. Vi ringde Räddningstjänsten som kom snabbt och undsatte.

Detta var tredje övningstillfället av fyra med Räddningstjänstens 4 skift.

Vi  tackar både Räddningstjänsten och vår kund Skanska som upplät platsen för gott samarbete!

När?

Feb   2019.

Resurser:

Dyklag från FMS i Göteborg
Räddningstjänstens dykare från Gårda brandstation.

Borrning från SSE Sound Prospector i Danmark

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick förtroendet att hyra ut vår största Jack-up som plattform för borrning. I december 2018  avslutade vår kund den geotekniska undersökningen för en ny bro över Storströmssundet i Danmark.

De gjorde sina borrningar från Sound Prospector, vår JUB (Jack Up Barge)

Vi tackar för gott samarbete!

När?

Dec   2018.

Resurser:

Sound Horizon med besättning
Sound Prospector med besättning

SSE river och demonterar mätmasten på Lillgrund åt Vattenfall

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick projektet av Vattenfall att riva mätmasten som ej längre fyller någon funktion. Mätmasten är 60 meter hög och demonterades i 3 delar efter att 2 tekniker klättrat i masten och lossat bultar. BMS krangården med en 300 t mobilkran på Sound Prospector lyfte ner den och Sound Horizon transporterade den till SSE hamn i Malmö. Fundamentet i betong vajersågades på havsbotten efter att dykare monterat en ram runt fundamentet.

Vi tackar våra duktiga dykare, besättningsmän och underentreprenörer för ett väl utfört arbete.

När?

Nov  2018.

Resurser:

Sound Horizon med besättning
Sound Prospector med besättning
SSE dyklag med 3 anläggningsdykare
BMS 300 t mobilkran med kranförare och lyftledare
Carl C vindkrafttekniker
Axelssons diamanthåltagning

SSE hjälper Vattenfall byta växellådor på Lillgrund

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick i uppdrag av Vattenfall att svara för fartyg, arbetsplattform och samordning av arbetsmiljön vid byte av tre växellådor på Lillgrunds vindkraftpark. SSE anlitade BMS Krangården som med en 300 t mobilkran ombord på Sound Prospector lyfte växellådorna. Arbetet utfördes säkert med hög precision.

Vi tackar Vattenfalls tekniker och BMS för gott samarbete!

När?

Nov  2018.

Resurser:

Sound Horizon med besättning, Multicat
Sound Prospector med bargemaster och däcksman, jack-up
BMS 300 t mobilkran men kranförare och lyftledare
BAS-U från SSE
Tekniker från Vattenfall

SSE bärgar påkörd fender i Trelleborgs hamn

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick en fredag eftermiddag samtal från Trelleborgs hamn. Ett fartyg
hade kört på en stor fender som låg på botten och den behövde bärgas för att nästa fartyg kunde lägga sig vid kajen.
Vi gjorde en snabb mobilisering i Malmö och vår lediga personal ställde upp och körde med dykbuss till Trelleborg.
Trelleborgs hamn hade fixat mobilkran från BMS som var på plats när vi anlände.
Vår yrkesdykare Petter dök och hittade fendern på botten, han kunde snabbt koppla den till lyftband i mobilkranen.

Vi tackar Trelleborgs hamn och BMS för gott samarbete!

När?

Juli  2018.

Resurser:

SSE dyklag med Petter, Tobias och Johan.
SSE dykbuss
BMS mobilkran

SSE håller rent i Malmö hamnkanal

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick i uppdrag av Malmö stad att rensa hamnkanalen.
Vi hade personal, båt och arbetsflotte tillgängligt och var snabbt på plats och kunde börja rensa kanalen från växtavfall och allehanda skräp. Nu ser det snart fint ut igen! Vi tackar  Malmö stad kommunteknik – Serviceförvaltningen för gott samarbete!

När?

Juli  2018.

Resurser:

SSE arbetsbåt
Arbetsflotte
Befälhavare Peter L med besättning

SSE lägger länsar runt Lizzy i Limhamn

Status:

Svensk Sjöentreprenad fick i uppdrag av Malmö stad att lägga länsar runt båten Lizzy vid Glasbrukskajen i Limhamn, Malmö. Efter inköp av kätting och schakal , tillverkning av vikter och anskaffning av länsar var vi snabbt på plats för att förhindra att läckande olja sprider sig i vattnet. Närmast båten ligger absorbtionsläns och utanför den högsjöläns som är förankrad på botten med tunga rälsvikter. Vi tackar klassen Malmö stad kommunteknik – Serviceförvaltningen för gott samarbete!

När?

Juli  2018.

Resurser:

SSE arbetsbåt “EBBA”
Arbetsflotte
Befälhavare Peter L med besättning

Roder inspektion i Trelleborg

Status:

Frog Marine Service har med ett specialutbildad dyklag och certifikat för fartygsdykeri inspekterat ett skadat roder på ett fartyg i Trelleborg. Inställelsetiden var kort med vi var på plats då fartyget lade till vid kajen i Trelleborg.

Vi tackar klassen Loyds Register och befälhavaren för gott samarbete!

När?

Juli  2018.

Resurser:

FMS arbetsbil och dyksläp
Specialutbildat dyklag för fartygsinspektioner

Vårt nya fina mudderverk – Sound Neptunus

Status:

Sound Neptunus har  moderniserats med helt nytt grävsystem som ger exakt precision för att uppfylla våra kunders och myndigheters krav på exakthet. Under våren har  hon rensmuddrat bl.a i Malmö och Skanör hamnar. Hon är nu redo för nya uppdrag. Befälhavare är Ruben Fredriksson som har lång erfarenhet av jack-up och grävmaskiner. Till sin hjälp har han sin son Johan Fredriksson som är en duktig sjöman och anläggare.

När?
Juni 2018.

Resurser:

Sound Neptunus med besättning

Fin kväll i Göteborg

Status:

En fin och vacker kväll i Göteborg!

En del av våra fartyg ligger vid kaj på Ringön, Göteborg.

FILIP är på väg in från jobb med Dykalb i Trollhätten. Hon framförs säkert av Befälhavare Tord Nordgren med styrman Bernt Månsson.

När?
30 maj 2018.

Resurser:

Filip
Sound Solution
Frog Cygnus
Frog Rana
Sjögrip
Lok1

Vi värnar om din integritet – GDPR

Vi värnar om din integritet

Från och med den 25:e maj 2018 ersätts den nuvarande Personuppgiftslagen, PUL med EU:s dataskyddsförordning, GDPR (General Data Protection Regulation).

Det nya regelverket innebär utökade krav vid hantering av personuppgifter med syftet att stärka personers integritetsskydd och harmonisera handeln inom EU.

 Vill du läsa mer om hur Marcon gruppen behandlar personuppgifter kan du ta del av vår personuppgiftspolicy.

I vår personuppgiftspolicy beskriver vi vilken slags personlig information som vi samlar in och hur den behandlas inom Marcon gruppen, ändamålen med behandlingen samt vilka som får ta del av informationen.

Vi beskriver även de åtgärder som vidtas för att skydda informationen.

 Om du har några frågor eller om du vill att vi ska göra ändringar i informationen vi har om dig kan du kontakta Personuppgiftsansvarig på följande adress:

MarCon gruppen i Sverige AB
Att: Personuppgiftsansvarig,
Box 1129
262 22 Ängelholm

Länk till MarCon gruppens Personuppgiftpolicy

Projekt Marieholmstunneln

Status:

Pågående tredje och sista tunneldelen

När?
2018

Resurser:

Flera dyklag från Frog Marine Service i Göteborg

Omfattning:

FMS Dykare James Benfell arbetar med  Marieholmstunneln under vattnet.

Dykarna har en tuff tillvaro i den mörka och kalla älven vintertid. Vattnet är nollgradigt och bara utrustningen väger upp till 50 kilo, varav hjälmen 15 kilo.

Vi träffar James Benfell, en av flera anläggningsdykare från FMS som arbetar med Marieholmstunneln.

Länk till Trafikverkets hemsida/Marieholmsförbindelsen

Projekt Donsö Djuphamn

Status:

Avslutat

När?
2018 april

Resurser:

Sound Solution med besättning

Omfattning:

Bogsering av 100 m lång ponton från Wallhamn till Donsö.

Positionering av ponton samt utläggning av 20-tal 10 tons piggy backade betongankare.

FMS fartygsdyker i Landskrona

Status:

Avslutat

När?
2018 mars

Resurser:

IWS dyklag

Omfattning:

FMS har dykt under fartyg på västra kajen i Landskrona. Tätlucka monterades så att byte av packning i speed tranducer kunde ske säkert.
Bilderna visar ett glatt dyklag med IWS dykare Mats Bengtsson och dykelev Robin Topperwien.

SSE Räddningsövning i Norrland

Status

Pågående

När?
2017 vinter

I SSE projekt Bottenutskov Ramsele – Storfinnforsen hos Uniper har vi genomfört en räddningsövning. På de stora djup vi dyker på här är det viktigt att ha en snabb fungerande organisation att rädda våra dykare om en incident eller olycka skulle uppstå. Vi har vår egen tryckkammare på plats som medger snabb hjälp.
På max djup ca 37 m använder vi dyktabell 42 m. Vi kan vi bara vara nere en halvtimma då arbetsplatsen dessutom ligger högt över havet.
I dyklaget ingår 7 st dykare för att kunna bytas av.

FMS utbildningsvecka

Status

Avslutat

När?
2018 feb

FMS har bedrivit utbildning och kompetensutveckling under vecka 6 på Ringön i Göteborg. Vi har utbildat oss i de områden vi behöver för att svara upp mot våra kunders krav, försäkringskrav, våra egna krav och myndighetskrav.
Under ett pass utbildades i Mobila arbetsplatsformar och Fallskydd. Efter teoripass och teoriprov använde vi en saxlift från Perssons Hyrmaskiner för att byta lysrör i vår verkstad. Bilderna visar David och Henrik i saxliften.

SVENTAB tar upp gammal sjöledning åt Vasakronan

Status

Avslutat

När?
2017 dec

Var?

SVENTAB har tagit upp Ledning PE500 på uppdrag av Vasakronan vid Essingen.
Ledningarna kapades i slänten vid strandkanten. Vi monterade proppar i ändarna
och blåste upp ledningen. När den drogs i land kapades ledningen i 6 m bitar och vikterna
lossades. Lastbilar körde materialet till destruktion. Marken och gräsmattan återställdes.

Kundutvärderingen som gjordes efter avslutat projekt visade på en mycket nöjd kund!

Arbetslag:

  • Projektledare Jan-Erik Johansson
  • Våra duktiga dykare och sjömän
  • Fartyget Catolga
  • Kranponton
  • Albåtar

SVENTAB bärgar gamla vrak på uppdrag av Exploateringskontoret

Status

Avslutat

När?
2017 nov

Var?

SVENTAB har bärgat flera gamla fartyg-vrak på uppdrag av  Exploateringskontoret i Stockholm.
En av bärgningarna var ett  fiskefartyg ca 18×7 m som vägde ca  75 ton.
Resterna av vraken är transporterade till deponianläggning efter vi delat upp dem i olika fraktioner såsom trä, metall, glas, gummi m.m.

Arbetslag:

  • Projektledare Ola Gemark
  • Våra dykare och sjömän
  • Fartyget Catolga
  • Inhyrda mobilkranar

SVENTAB bygger läktare på Munktellbadet

Status

Avslutat

När?
2017

Var?

SVENTAB har byggt upp läktare i vattnet på Munktellbadet i Eskilstuna inför Junior SM i simning.

Arbetslag:

  • Våra duktiga dykare som denna gång hade fin sikt!

Indockning av Astoria på Gothenius varv

Status

Pågående

När?
Sep 2017

Var?

Indockning av Astoria på Gothenius varv vid Göta Älv. Inspektion kommer göras innan hon bogseras till Sundsvall av vår bogserbåt Kullen vid BTÖ.

 

Utrustning:

  • Sound Solution
  • Frog Cygnus

 

 

Sen sommar transit i sundet

Status

Avslutat

När?
Aug 2017

Var?

Sen sommar transit i sundet på väg till jobb i Tyskland.
Bilden är tagen från vår bogserbåt Dunker vid BTÖ.

 

Utrustning:

  • Sound Provider
  • Sound Prospector

 

 

Sound Solution i kabelarbete med HP Laden

Status

Pågående

När?
2017

Var?

Sound Solution i kabelarbete med HP Laden.
Bilden är tagen från Sound Provider som passerar förbi.

 

Utrustning:

  • Multicat Sound Solution

 

 

SVENTAB håller rent i Stockholm

Status

Pågående

När?
2017

Var?

Varje vardag åker Sven Eriksson och Rolf Nilsson vid SVENTAB ut med båten Catolga för att rensa Stockholms vattenlinjer och strandremsor från skräp.

Ibland fiskar de upp kanotister och tar hand om rådjur också. VIA följde med dem under en arbetsdag.

http://Länk till Stockholms Hamnar hemsida

Utrustning:

  • Båten Catolga med besättning

 

 

SVENTAB räddar liv i Stockholm

Status
Avslutat

När?
Juni 2017

Var?

SVENTAB utförde arbeten vid  vid Söder Mälarstrand när en man föll ner i vattnet intill arbetsplatsen nästan medvetslös. Vårt dyklag med Serhat Özdemir, Ulf Johansson och Daniel Nevalainen kunde snabbt fästa en lina från räddningsvinschen runt mannen och få upp honom på kajen. Mannens fru uppvaktade senare med tårta och tackade varmt.

Utrustning:

  • Dykstation med dykbuss

Arbetslag:

  • Dyklag om 3 personer, dykare, dykledare och dykskötare.

 

Betongprovtagning i kassun för utloppsvatten i Göteborg.

Status
Avslutat

När?
Maj 2017

Var?
Frog Marin Service i Göteborg har på uppdrag av Göteborg stad dykt i kassun för utloppsvatten och tagit viktiga prover på betongen.

Arbetsomfattning:

Provtagningen utfördes med ett av våra dyklag som utgår från vår anläggning vid Ringön. Som visas på bilden är det trångt i kassunen.

Utrustning:

  • Dykstation med bil och dyksläp
  • Provtagningsutrustning

Arbetslag:

  • Dyklag om 3 personer, dykare, dykledare och dykskötare.

 

Bärgning av båtar i Limhamn Norra för Malmö stad

Status
Avslutat

När?
Juni 2017

Var?

Svensk Sjöentreprenad i Malmö har bärgat 4 st vrak/båtar i Limhamn Norra.

Arbetsomfattning:

Bärgningen utfördes med 2 av våra egna entreprenadfartyg inkl. dyklag. Före start av bärgning placerades absorptionslänsar samt högsjölänsar ut för att förhindra eventuella oljeläckage från vraken. Samtliga vrak transporterades sjövägen från Limhamn Norra till kaj 911 i Malmö. Där lastades de på kranbil/trailerbil för vidare transport till Malmö Stads upplagsområde. De större/tyngre båtarna fick lossas samt lastas med mobilkran.

Utrustning:

  • Sound Solution
  • Filip
  • Mobilkran

Arbetslag: Besättningar och dyklag